• KV Flamingo’s haalt kampioenschap binnen

Afgelopen zaterdag 7 oktober stond de wedstrijd Wêz Handich/DOW/TFS – Flamingo’s op het programma, voor de Devi-formatie het moment om het kampioenschap binnen te slepen.

Na een goede bekerwedstrijd tegen LDODK eerder in de week heeft de ploeg laten zien er meer dan klaar voor te zijn deze inmiddels bekende tegenstander te bestrijden. Tijdens de bespreking voor de wedstrijd werd er teruggedacht aan de wedstrijd eerder in de week, waar de ploeg verdedigend als een huis stond en er ontzettend goede en dynamische aanvallen werden gedraaid. Deze lijn zou de ploeg moeten doorzetten om er een probleemloze avond van te maken.

Door een ongeval in de voorgaande wedstrijd startte de wedstrijd ietwat later. Rond 19:20 luidde het startsignaal afkomstig van de overigens goed leidende scheidsrechter A. Wiering.

De in grote getalen supporters en publiek zagen dat voor beide ploegen de beginfase erg zoekende was, veel verdedigende druk van beide kanten en houterige aanvallen zorgden ervoor dat pas na 6 min de eerste score door Wêz Handich op het bord werd gezet. Een aanval later was het weer raak waardoor Flamingo’s tegen een 2-0 achterstand aankeek. Gelukkig waren het Arnout Wijma en Elisabeth Hamminga die in de volgende twee aanvallen de stand weer gelijk hadden getrokken naar 2-2. De wedstrijd bleef in het eerste aanvalsvak van Flamingo’s echter stroef verlopen. Toch was het in de 11de minuut Martein Visser die Flamingo’s op voorsprong wist te zetten met een afstandsschot. Wêz Handich antwoorde daarna weer met twee doelpunten van hun zijde wat een stand van 4-3 opleverde. De gelijkmaker vloog alweer snel door de korf dankzij een prachtig jumpshot van Coen de Jong. Weer was het Wêz Handich die weer vlot twee doelpunten wisten binnen te prikken. Daarna verviel de wedstrijd in een moeizame fase voor beide ploegen. Bijna 10 minuten lang wist geen ploeg de korf te vinden. Gelukkig voor Flamingo’s was het weer Coen de Jong met een score die het gaatje weer op een punt bracht 6-5. Na goed verdedigend werk van de uitploeg om het aanvalsvak de kans te geven de gelijkmaker te maken, was het toch weer Wêz Handich die weer twee keer tot scoren kwam 8-5. Martein Visser wist voor de rust nog een doelpunt te maken, maar dit werd echter weer gelijk beantwoord door een doelpunt van de thuisploeg, wat zorgde voor een 9-6 ruststand.

In de rust werd er gehamerd door coach Wietze Jan Grijpma dat de intensiteit omhoog moest. Ook werd er een moment genomen om terug te denken aan een inmiddels beruchte militaire training, wat voor de ploeg stond voor een gevoel van samenwerking, doorzettingsvermogen en strijd. Dit was er de 2de helft nodig om toch de overwinning en daarmee het kampioenschap te pakken.

Dit liet de ploeg ook zien in de 2de helft. Er werd strakker verdedigd, aanvallen duurden langer en de beleving begon te komen. Na 7 minuten gaf Marrit Postma met een afstander die het startschot gaf voor een erg goede fase van Flamingo’s. Met een stand van 9-7 was het Amarins van der Meer die het beu leek te zijn tegen een achterstand aan te kijken, met twee doelpunten binnen een minuut bracht zij de stand naar 9-9. Marrit Postma en Coen de Jong wisten dankzij hun doelpunten het eerste gaatje van twee te slaan voor Flamingo’s wat de stand op 9-11 bracht. Het laatste kwartier van de wedstrijd begon de motor die de Flamingo’s had aangezet wat langzamer te draaien, het was nu zaak om goede aanvallen te draaien en de score uit te bouwen. Na 5 minuten was het Wêz Handich die het toch spannend wilden maken en de 10-11 maakten. Wieger van der Wolf en Coen de Jong waren het hier gelukkig niet mee eens en scoorden elk nog een doelpunt wat ervoor zorgde dat er 10-13 op het scorebord stond. Dit betekende voor de ploeg uit Buitenpost de wedstrijd uitspelen en op slot gooien. Er werd nog een enkele stuiptrekking van Wêz Handich vernomen, maar deze bleek echter te laat te zijn. De scheidsrechter floot af bij een stand van 11-13, wat betekende dat het kampioenschap voor het vlaggenschip van Flamingo’s en promotie naar de hoofdklasse binnen was. Uiteindelijk blijkt dan toch dat hard werken loont en kan de ploeg zich maar klaarmaken om er nog een tandje bij te doen volgend jaar in de hoofdklasse. Een speciaal bedankje naar alle supporters namens de selectie, het gehele veldseizoen heeft men ons gesteund, meegeleefd en uiteindelijk meegevierd en dat is zeker ook het noemen waard.

Er staat nog een wedstrijd op het programma dit veldseizoen tegen Invicta waar Flamingo’s nog speelt om hun ongeslagen status. Deze wedstrijd begint om 18:40 op Sportpark Baensein in Kollum. Wees erbij!

Martein Visser.