• Flamingo’s 1 moet meerdere erkennen in Oranje Zwart

Buitenpost - Na een sterke start van de korfballers van Flamingo’s met een maximale voorsprong van drie punten, groeide Oranje Zwart in de wedstrijd. In de laatste minuut voor de rust kwamen de Zwollenaren voor het eerst op voorsprong en gaven het daarna met 20 -24 als eindresultaat niet meer uit handen.

De verwachtingen bij Flamingo’s in de eigen sporthal De Houtmoune waren hooggespannen. Na weken van goed korfbal, zonder beloning werd een kans geroken tegen middenmoter Oranje Zwart. De start was daverend. Nadat de stand in de eerste minuut uit twee strafworpen op 1-1 was gebracht, schoot Hendrik Land tweemaal met scherp. Op aangeven van Wieger van der Wolf scoorde Herman Pilat met een kort schotje de 4-1. Dezelfde combi zorgde in de 13e minuut voor 6-3, nadat Daan Haverhoek tussendoor van afstand goed de korf had gevonden. Oranje Zwart wist zich echter langzaam onder de druk uit te spelen en ging vooral beter schieten. Toch bleven de geelhemden lang aan de goede kant van de score. Een afstandsschot van Marrit Postma zorgde voor een 8-6 voorsprong. De Zwollenaren kropen echter steeds dichterbij en kwamen met nog 7 minuten van de eerste helft te gaan op 8-8. Dit patroon bleef zich herhalen. Na iedere treffer van Flamingo’s kwam Oranje Zwart langszij. Tot de laatste minuut, toen deelden de Zwollenaren een mentale dreun uit door voor het eerste een 11-12 voorsprong te nemen. Deze dreun had nog zijn nawerking in de tweede helft waarin Flamingo’s zich na het eerste fluitsignaal volledig liet overbluffen en Oranje Zwart met drie treffers op een rij een achteraf gezien beslissende voorsprong van 11-15 nam. Elizabeth Leenstra doorbrak de serie en scoorde 12-15. Hard werkend kwam Flamingo’s terug tot 14-15, maar de brylle van het begin van de wedstrijd was verdwenen. Teveel fouten en misverstanden kenmerkten het spel van de Buitenposters. Oranje Zwart daarentegen vond meer rust en kon leunen op topschutter Lars van Erp die telkens weer, ook zwaar verdedigd, de korf wist te vinden. Flamingo’s kwam nog eenmaal tot 17-18 maar verloor Oranje Zwart langzaam uit het oog. Met een afstandsschot bracht Wieger van de Wolf de stand op 20-22. Meer zat er echter niet in voor Flamingo’s dat de winst met 20-24 aan Oranje Zwart moest laten.

Scores Flamingo’s: Wieger van der Wolf (5), Hendrik Land (5), Daan Haverhoek (3), Marrit Postma (2), Herman Pilat (2), Joukje Stuursma, Elizabeth Leenstra, Aaltsje van der Mei.